Módou posedlí

5. června 2007 v 16:44 | Judyth |  Gothic styl
Zde zveřejňuji výňatek z knihy 'módou posedlí´, pouze tu část, která se týká gothické subkultury.
Judyth
NOVÍ ROMANTICI
Na scénu se dostali v době, kdy Margarete Thatcherová učinila Británii bezpečnou pro bohaté, kdy šustění taftu a petardy zátek od šampaňského byly slyšet po celé zemi.
Noví romantici, politicky neútoční, blázniví a nostalgičtí, věnovali více pozornosti oblékání a vysedávání v klubech než ideím anarchistické revoluce. Zatímco "tvrdí punkerové" se na sklonku sedmdesátých let uchýlili k stereotypní uniformě, noví romantici (pojmenovala je takto média, původně jim říkali bezejmenný kult) milovali svůdnou garderobu, bílé smokingy a večerní toalety z třicátých let, futuristické obleky ze stříbrných lamé, samety, krajky a perly. Zkrátka otrhanost punkerů vyměnili za eleganci, oblékání za svlékání, vulgárnost za zjemnělost. Klub, ve kterém se v Soho scházeli, pojmenovali "Bowie night", podle zpěváka Davida Bowieho. Právě tak jako on experimentoval se záměnou pohlaví, odmítali ustálenou představu muže, který se vyhýbá zjemnělosti, líčení.
Mezi novými romantiky byla spousta nadaných módních návrhářů, herců i hudebníků obratných v oblasti reklamy a propagace. Zasloužili se o vydávání takových časopisů jako i-D a The Face. Jejich filozofie tedy nebyla novináři nikdy zdeformována, neboť dokázali udržet média ve vlastní režii. Za to, že se nechali vtáhnout do komerčního světa, zaplatili však ztrátou věrohodnosti a autentičnosti subkultury ulice.
GOTHOVÉ
Ti, kterým se časem dostalo tohoto názvu, se stali moderními dědici tradice romantických spisovatelů G. Byrona a P. Shelleyho. Jejich klub Batcave byl otevřen v Soho v roce 1981. Rozhodli se pro černou a obrátili se zády k veselí, aby mohli poznat temné stíny smrti. Oblékali se do sametu, krajek, rybářských sítí a usní přibarvovaných purpurem nebo šarlatovou barvou. Těsné korzety, vratké jehlové podpatky, rukavice, šperky s kultovními a náboženskými náměty doplňovali jejich oděv.
Dívky si vyčesávaly vlasy do výšky, aby se dotkly hvězd. Tváře měly mrtvolně bílé, oči a rty krvavě červené a černé. Muži se líčili obdobně.
Chmurnou sklíčenost občas doplňoval poněkud morbidní humor zděděný po americkém seriálu 60. let "The Addams Family".
Tato subkultura dlouho přežívala, nebo´t komerční svět o ni nejevil zájem. Na většinu lidí působili odpudivě. Vždy´t komu by se chtělo být "šťastný, že zemře mladý". A Tak se gothové těšili luxusu bezčasovosti, tak jako proslulý hrabě Drákula. Bylo tomu tak až do přelomu tisíciletí, kdy i oni se stali inspirací světových módních trendů. Během své existence se gothové rozdělili na dva proudy. jedni oslňovali skvěle provedenými replikami oblečení z gotiky a také z 19. století, teda z doby romantismu, druzí preferovali otrhanou, jednodušší variantu. Ty přezdívali punk-goths.
Dodnes se v dolní části pařížského hřbitova Pére Lachaise scházejí kolem hrobu proslulého spiritisty Alana Kardeka dívenky s kabelkami v podobě rakví s dekadentními květinami, doprovázené chorobně bledými muži zahalenými v černém.
***
ZDROJ: Kniha Módou posedlí od Jany Máchalové
 

28 lidí ohodnotilo tento článek.